De camperreizen van joop en willie freie uit nijverdal

"Disclaimer" Aan de inhoud van de pagina's op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van mijn website.
Waar ben ik nu? Binnen deze site bevindt u zich op pagina: Augustus 2010
Voor de laatste wijzigingen klik op Vernieuwen (F5).

Op deze pagina is het mogelijk om zelf iets te zoeken, door in het witte kadertje een woord in te toetsen en op "ZOEK" te drukken. Als u nog eens op "ZOEK" drukt, wordt er gezocht naar hetzelfde woord, maar dan elders op deze pagina.

Welke andere reis in 2010 wilt u zien?
   Juni - Oostenrijk: Donau - Wenen.

Of kies een ander jaar.

Augustus: Frankrijk: Meer van Annecy.

Alleen de foto's van deze reis bekijken?  Klik hier.

INTRO
Omdat tijdens deze reis de camper vooral stil zal staan, ga ik dit keer niet een uitgebreid dagelijks verslag geven. We willen deze trip gebruiken om te rusten. Niet dagelijks de camper te pakken en weer verder te trekken, maar een camping zoeken aan het meer van Annecy en vandaar te genieten van de omgeving (per fiets) of gewoon genieten van de camping en de uitzichten. Leeswerk hebben we bij ons.

Zaterdag 21 augustus 2010. Nijverdal » Braubach a/d Rijn - 327 km.
22º.
De afgelopen 2 dagen hebben we met de 2 kleinzoons (9 en 4 jaar) nog even op de camping in Markelo gestaan. De jongens (en opa en oma) hebben zich prima vermaakt met het water van de bosvijver en de speeltoestellen. Vanmorgen eerst nog even onze "eigen" spullen in de camper gepakt, de watertank weer gevuld en om half 11 nog snel even een bakkie koffie gedaan bij de zoon (schoondochter was aan het werk). Konden we gelijk nog even knuffelen met de kleindochter (1 jaar).....want daar ging het eigenlijk om.
Uitzicht vanaf camping Braubach Uiteindelijk was het 12.00 uur toen we wegreden. Het was zwaar bewolkt, maar hoe verder we Nederland achter ons lieten, hoe mooier het weer werd. Toen we om 16.45 uur op camping 'Uferwiese' in Braubach (N=50º16'30;O=07º38'19) aankwamen was het zonnig en lekker warm. We staan direct aan de Rijn met mooi uitzicht op de voorbij varende schepen.

Zondag 22 augustus 2010. Braubach a/d Rijn » Mulhouse - 385 km.
32º. Veel zon en echt zomers.
Om 10 uur verlaten we de camping en rijden via de rechter Rijnoever naar Rüdesheim (de plaats van de Asbach Uralt). Na 61 km en anderhalf uur vinden we een parkeerplek voor de camper. Rudesheim: Big-band op het plein Het is wel duidelijk dat dit een toeristenplaats is. Veel mensen, die langs de souvenierswinkeltjes wandelen en veel mensen, die vanaf de terrassen "apies" kijken. Na een korte wandeling, een bak koffie-met-iets-lekkers verlaten de stad om 12.40 uur en gaan met de veerboot de Rijn over naar Bingen. Daar pakken we de snelweg naar Frankrijk (Straatsburg-Colmar-Mulhouse). Om kwart over 5 staan we op camping l'Ill in Mulhouse (N=47º40'01;O=07º19'25).

Maandag 23 augustus 2010. Mulhouse » Sevrier - 350 km.
22º. Veel bewolking met af en toe een bui.
Het heeft afgeloppen nacht wat geregend en ook vanmorgen valt er nog steeds wat water uit de lucht. De berichten worden er ook niet beter op, dus op naar zuidelijker oorden. Om half 10 uur laten we Mulhouse achter ons, doen aan de rand van de stad nog even wat inkopen en gooien de dieseltank nog even vol. Daarna rijden we via Basel. Bern en Geneve naar Annecy. Hier schijnt de zon weer en alles ziet er al veel vrolijker uit. We rijden de stad door en komen langs de prachtige grote ligweides in het park dat zich aan het meer bevindt. Veel bloemen.
Sevrier aan het meer van Annecy Om 15.50 uur melden we ons op camping "Au Coeur du Lac" (N=45º51'18;O=06º04'41) in Sevrier. Een aardig dorpje op de westelijke oever van het meer.
Via een poortje aan de achterzijde van de camping kun je direct naar een ligweide aan het meer. Een meer met kraakhelder water. Ook ligt er aan de achterzijde van de camping een prachtig fietspad dat loopt van Annecy tot Albertville. Via dat fietspad kun je dus mooi langs de meeroever veilig en eenvoudig per fiets naar Annecy (ca. 6 km) of de andere kant op naar St.Jorioz en Duingt (uitspraak: Dwèn). Maar dat gaan we morgen maar eens uit proberen.

Dinsdag 24 augustus 2010. Sevrier.
22º.
Voor de middag bij de camper gebleven en na de middag op de fiets naar Duingt (uitspraak: Dwên), een 2,5 km. Op de terugweg naar de camping hoor ik plotseling mijn naam noemen. Ik kijk verbaasd achterom en we stappen van de fiets af. Blijkt het de man te zijn van een oud-collega van Willie. Zij staan met de caravan op een camping in de buurt. Dus 's avonds bij ons even bijkletsen. Daarbij kwam een camping ter sprake in Sallanches - richting Chamonix- waar zij een aantal jaren geleden eens hadden gestaan en waar je een mooi uitzicht had op de Mont Blanc. Misschien moesten wij daar dan ook maar eens gaan kijken.

Sevrier aan het meer van Annecy Kerk van Sevrier Sevrier aan het meer van Annecy

Woensdag 25 augustus 2010. Sevrier.
27º.
Annecy Prachtig zonnig weer, dus op de fiets naar Annecy (6 km). Een prachtige stad met veel bloemen, zonnige terrassen, mooie wandelstraatjes en kraakhelder water in de gracht. Verder is er een groot, groen park met ligweides direct aan het meer. Tussen de middag een verzamelplek van mensen die er hun lunchpauze door brengen. Maar ook heerlijk om op een bankje te genieten van het uitzicht over het meer. Na de middag hebben we een rondvaart van een uur gemaakt over het meer. Zie je de wereld ook eens van een andere kant. Prachtig....al die plaatsjes aan het meer; de fraaie, oude landhuizen en de zeilboten op het water.

Annecy Park aan meer van Annecy Meer van Annecy

Donderdag 26 augustus 2010. Sevrier » Sallanches - 75 km.
30º.
Uitzicht op de Mont Blanc Om 10 uur vertrekken we van de camping. Gaan nog even langs bij de oud-collega van Willie, drinken een bak koffie en het is al kwart over 1 als we daar weer wegrijden in de richting van Sallanches. Via Ugine en Mégève komen we om 4 uur aan op een camping in Sallanches. Het is een parkachtig terrein met vrij veel bomen (niet onze voorkeur), maar we hebben inderdaad een geweldig uitzicht op de Mont Blanc.
's Avonds laat begint het zachtjes te regenen en als we in bed liggen horen we dat er steeds grotere en meer druppels op het dak van de camper vallen. Ook wij vallen...... in slaap.

Vrijdag 27 augustus 2010. Sallanches » Duingt - 100 km.
16º.
Als we wakker worden regent het nog. Dikke druppels vallen van de grote bomen op het camperdak. Als we op de sandalen naar buiten stappen staan we tot de enkels in het natte gras. Dit is niks. En als we dan na een SMS-je naar de kennissen aan het meer van Annecy sturen een SMS-je terug krijgen dat daar de zon te voorschijn komt en er steeds grotere blauwe plekken aan de lucht, dan is de keuze snel gemaakt: weer terug naar het meer.
Met het licht en de ruitenwissers aan rijden we terug naar het meer van Annecy. Hoe dichter we bij het meer komen, hoe lichter en zonniger het wordt. Nu we toch met de camper onderweg zijn pakken we ook even de andere kant van het meer. Bij Doussard houden we rechts aan en rijden via Talloires, waar we tegen half één koffiepauze nemen, naar Menthon-Saint-Bernard, Veyrier, Annecy naar de Camping Municipal "Les Champs Fleuris" in Duingt. We hebben 100 km gereden en het is inmiddels kwart voor 5.

Talloires aan het meer van Annecy Talloires aan het meer van Annecy Meer van Annecy bij Veyrier

Zaterdag 28 augustus 2010. Duingt.
21º.

Duingt: gemeentehuis Pleintje in Duingt Onderweg naar Duingt

Kasteel in Duingt Kasteel in Duingt Onderweg naar Doussard en Faverges

Zondag 29 augustus 2010. Duingt.
22º.
Fietspad naar Doussard en Faverges 's Morgens even op de fiets naar Doussard (7 km). Daar is een flink grasveld, waar de parasailers en deltavliegers weer landen. Je kunt je daar ook opgeven voor b.v. een duovlucht. Als we hier volgend jaar nog eens weer komen (en dat zit er dik in) dan wil ik dat toch eens mee maken. Dit jaar maar niet, want ik loop met mijn linker enkel in het verband (heb me verstapt toen we met de beide kleinzoons op de camping in Markelo stonden).

Maandag 30 augustus 2010. Duingt.
24º.
Willie jarig, dus koffie met gebak. Daarna rijden we de camper de camping af om bij de "flot bleu" die voor de camping staat het vuilwater te lozen en fris water te tanken. Menthon-Saint-Bernhard Maken we gelijk van de gelegenheid gebruik om vandaag aan de overzijde van het meer eens wat uitgebreider te gaan kijken. De dorpjes Talloires, Veyrier en Menthon-St-Bernard zijn we al wel doorgereden (vrijdag 27-8), maar nog niet echt bezocht. Tegen 12 uur beginnen we maar eens op de weekmarkt in Doussard - komen we toch langs.
Daarna gaat het naar Talloires. In Menthon-Saint-Bernhard is het tijd voor een broodje. Dus we zetten de camper aan het haventje en genieten van de zon op een terrasje aan het meer. Als we ruim een uur later terug komen bij de camper komen we tot de ontdekking dat er is ingebroken. Het zijraam van de camper is opengebroken. Er is o.a. een portefeuille van Willie gestolen met daarin haar bankpas en rijbewijs. Eerst maar even de bankpas blokkeren. Eén telefoontje en dat is gepiept. Twee van de 4 raamsluiting zijn afgebroken en de andere twee zijn zoveel beschadigd dat ik voorzichtig het raam afsluit en deze vakantie maar niet weer open. Ik meld de inbraak bij de Gendarmerie in Annecy (voor de verzekering in Nederland). Als we weer thuis zijn werken we de zaak verder wel af. Maar de lol is er voor vandaag toch iets van af.
Om Willie's verjaardag toch nog wat op te vrolijken gaan we 's avonds maar eens lekker uit eten in een restaurant-aan-het-water in Duingt (maar dat hadden we vast ook zonder inbraak wel gedaan).

Meer van Annecy bij Menthon-Saint-Bernhard Meer van Annecy bij Menthon-Saint-Bernhard Zicht op Annecy vanaf Veyrier

Dinsdag 31 augustus 2010. Duingt.
24º.
Tegen 12.00 uur op de fiets naar Annecy. Hebben ons daar vermaakt in het park en een patatje gepakt op het terras van het clubhuis van de Jeu-de-boulesvereniging (ligt ook in het uitgestrekte stadspark).

Aan het meer van Annecy Klassieke bootjes in Annecy Annecy

Woensdag 1 september 2010. Duingt.
25º.
's Morgens op de fiets naar Faverges (15 km) en 's middags bij camper.

Saint Jorioz Op het meer van Annecy Fietspad langs het meer

Donderdag 2 september 2010. Duingt.
25º. De temperatuur is heerlijk en de zon is er volop.
Voor de middag fietsen we naar de markt in St-Jorioz. Daarna nog even door naar Sevrier, waar we op een terras genieten van een lekkere Salade Nicoise. Daarna weer naar de camper en in alle rust genieten van wat lees- en puzzelwerk.

Vrijdag 3 september 2010. Duingt.
28º.
Onze laatste dag aan het meer. Bergen aan het meer Daarom 's morgens nog één keer naar Annecy. In het oude centrum is het een drukte van belang omdat er weekmarkt is. Daar kijken we even rond en lopen dan door naar het "Office de Tourisme" om er een (nederlandstalige) stads-wandelkaart op te halen. Iets wat je normaal gesproken op bij het eerste bezoek aan de stad zou doen. Wij niet dus. We hebben één van de wandelingen gedaan en je komt dan toch weer op plekken buiten het touristische centrum. Zo ontdek je ook een andere kant van de stad.
Terras 'Le Poisson Rouge' 's Middags op de terugweg nog wat boodschappen uit Jorioz meegenomen en 's avonds weer op de fiets naar Sevrier. Daar hebben we als afsluiting heerlijk gegegeten bij kaars- en lampionlicht op het terras van "Le Poisson Rouge" aan het meer. Het was al donker toen we weer via het fietspad naar de camping terug fietsten. Gelukkig hadden we licht op de fiets, want het fietspad is zeer slecht verlicht.

Zaterdag 4 september 2010. Duingt » Eguisheim - 383 km.
28º. Nog zo'n heerlijke zonnige dag.
Alleen brengen we vandaag een groot deel in de camper door. Maar voor dat gebeurt drinken we nog eerst even koffie in de zon bij de camper. Om kwart over 11 afrekenen we af en verversen van het drinkwater. Met een laatste blik op het mooie meer laten we Annecy achter ons en rijden via Geneve, Bern, Basel, Mulhouse naar Eguisheim, waar we om kwart voor 5 aankomen. We zijn op weg naar huis.

Zondag 5 september 2010. Eguisheim » Limburg a/d Lahn - 335 km.
23º. We komen noordelijker en dat merk je aan de temperatuur.
Om 9 uur verlaten we Eguisheim en komen na ruim vier en een half uur aan in Limburg aan de Lahn. De camping ligt direct aan de Lahn en op loopafstand van het oude centrum. We kennen de stad. Er is een mooi oud centrum -zoals zoveel oude Duitse stadjes hebben.

Maandag 6 september 2010. Limburg a/d Lahn » Nijverdal - 330 km.
21º. De dag begint zonnig, maar hoe noordelijker we komen, hoe meer bewolking.
In Limburg nog even tanken en dan om 9.30 uur de laatste etappe naar huis. Daar komen we om kwart voor 2 aan en kan het uitpakken en schoonmaken van de camper beginnen. De eerste wasmachine draait weer. De post even snel doorgenomen. We zijn weer thuis.

Totaal aantal kilometers deze reis: 2.342 km.

Alle foto's (en veel meer) van deze reis in een groter formaat nog eens bekijken?  Klik hier.