De camperreizen van joop en willie freie uit nijverdal

"Disclaimer" Aan de inhoud van de pagina's op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van mijn website.
Waar ben ik nu? Binnen deze site bevindt u zich op pagina: Augustus 2009
Voor de laatste wijzigingen klik op Vernieuwen (F5).

Op deze pagina is het mogelijk om zelf iets te zoeken, door in het witte kadertje een woord in te toetsen en op "ZOEK" te drukken. Als u nog eens op "ZOEK" drukt, wordt er gezocht naar hetzelfde woord, maar dan elders op deze pagina.

Welke andere reis in 2009 wilt u zien?
   Juni - Frankrijk: Provence.
   September - Frankrijk: Auvergne.

Of kies een ander jaar.

Augustus: Groene Hart van Nederland.
Fietsen rond Woerden en langs Utrechtse Vecht.

Alleen de foto's van deze reis bekijken?  Klik hier.

Vrijdag 21 augustus 2009. Nijverdal » Woerden - 138 km.
21º.
De temperatuur is vandaag toch iets plezierig dan gisteren toen er 35º op de thermometer stond met 's avonds een stevige onweersbui.
Samen met een stel vrienden, Cees en Diny Bramer uit Vriezenveen, gaan we een paar dagen fietsen in het Groene Hart van Nederland. Zelf waren we daar ook al eens in 2006. Zie ons verslag van toen. Het Groene Hart ligt tussen de stedenband Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Voormalig raadhuis van Woerden, nu museum Om half 10 komen de Bramertjes met hun caravan voorgereden in Nijverdal. We drinken nog even een bak koffie met elkaar en vertrekken om 10.30 uur uit Nijverdal. Via de A1, A28, A27 en A12 komen we na 138 km en om 12.30 uur aan op camping Batenstein  (N=52º05'34;O=04º53'09) in Woerden. We kunnen niet via de normale route naar de camping toe, omdat de aanrijdroute is afgezet voor de festiviteiten van de Vakantieweek voor de jeugd. Gelukkig stuurt ons de navigatie via een juiste omweg alsnog naar de camping. Daar krijgen wij een mooie camperplaats toegewezen en Cees en Diny kunnen hun caravan plaatsen op het groene grasveld.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben eten we een broodje en soep en wandelen daarna maar eerst eens de stad(?) in. Mooie pandjes, mooie kerken en een mooi plein met terrassen. Dat nodigt uit. Cappuccino en iets "fris". Daarna terug naar de camping om te overleggen welke routes we komende dagen gaan fietsen. Maar daarover morgen meer.

Zaterdag 22 augustus 2009.
23º.
Hollands landschap Als de koffie op is stappen we om 10.30 uur op de fiets. We gaan op zoek naar de fietsroute richting Harmelen. Vanaf het station in Woerden lukt het ons de goeie route te vinden en we fietsen veel langs het water en door een prachtig Hollands landschap. Waaggebouw in Oudewater Redelijk veel zon en mooie stapelwolken. Via Harmelen gaat het naar Montfoort. Daar zijn vandaag vakantiefeesten en het hele dorpscentrum is vergeven van de bezoekers. Veel muziek en de terrassen zitten vol. Wel gezellig, maar ons toch iets te druk. We vinden een bankje bij de oude stadspoort en bij de brug. Daar eten we even ons broodje op en Cees en ik raken in gesprek met een bejaarde veeboer hier uit het dorp. Hij vertelt openhartig over zijn verleden en over de ruil van zijn boerenbedrijf met de burgerwoning van zijn zoon. Dus de zoon op de boerderij en hij met zijn vrouw in een aardig rijtjeshuis in het dorp. De man is blijkbaar tevreden met zijn leven. Ach, als we zo naar onszelf kijken zijn wij ook wel tevreden. Na de lunchstop stappen we weer op de fiets en dan gaat het richting Oudewater. Ook zo'n mooi stadje in het Hollandse land. Daar genieten we met z'n vieren van een lekker bakkie thee en cappuccino.

Mooie geveltjes in Oudewater Onderweg in Het groene Hart Onderweg in Het groene Hart
Om 16.15 uur komen we uiteindelijk weer aan op de camping in Woerden. We hebben er 35 km op zitten vandaag.
En het was een mooie dag. 's Avonds kunnen we nog lang genieten van de vakantiefeesten vanuit het dorp. Veel muziek met o.a. Thomas Berge, de Sjonnies en René Froger. Dat gaat tot half één 's nachts door en het feest wordt afgesloten met een knallend vuurwerk. Maar uiteindelijk vallen we in slaap.

Zondag 23 augustus 2009.
25º.
Vandaag is het nog iets zonniger en warmer. Vandaag willen we gaan fietsen aan de andere kant (noord-oost) van Woerden. Maar ook nu genieten we nog eerst even van de koffie op de camping.
Net als gisteren verlaten we ook vandaag rond half 11 de camping. Het eerstvolgende dorp dat we passeren is Zegveld. Krantverslag van ongeval Terwijl we over het fietspad het dorp in rijden, worden we gewaarschuwd door een stel wielrenners, dat ons wil passeren, dus wij gaan in een rij achter elkaar fietsen om de groep van 6 man er langs te laten. De groep is ons net gepasseerd als er vanaf de rijbaan een mevrouw met haar auto afslaat en geen acht geeft op het fietspad. Gevolg: de groep wielrenners knalt boven op de auto (wij staan net op tijd stil). Drie van de renners slaat over de auto met een klap tegen het asfalt. Dat is hevig schrikken. De drie renners die op de grond liggen lijken er niet erg best aan toe te zijn. We zetten ons fietsen aan de kant en ik bel gelijk 112. Mooie boerderijen onderweg Met de mededeling dat er op dit adres in Zegveld naar het zich laat aanzien een flink ongeval heeft voorgedaan met mogelijk zwaar gewonden. De telefoniste zal ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een ambulance en politie zal arriveren. We kunnen voor de gewonden niet veel doen. Ooit geleerd: kijken of iemand aanspreekbaar is, maar vooral laten liggen (i.v.m. breuken). Even later horen we de ambulance. De ervaren eerste-hulp-verleners zien al snel dat een tweede en een derde ambulance nodig zijn. Deze arriveren ook binnen korte tijd evenals een aantal motoragenten. Cees en ik kunnen wat hand-en-spandiensten verrichten door bij de ene patient het hoofd te stabiliseren en bij een ander het infuus vast te houden. Tegen 12 uur vertrekken de ambulances naar diverse ziekenhuizen en pakken wij de fietsen weer om onze tocht voort te zetten. Dat was toch even een heftig uurtje.
Fietsend over de dijk We rijden Zegveld door en gaan op weg naar de Nieuwkoopse Plassen. Via fietspaden door het waterrijke gebied komen we bij Woerdense Verlaat. Onderweg mooie uitzichten. We maken even een pauze bij het sluisje van Woerdense Verlaat. Daarna gaat het naar Kanis en Kamerik om uiteindelijk na 25 kilometer en om 14.30 uur weer op de camping in Woerden aan te komen.
Na een koel, fris, schuimend drankje wordt de barbecue aangestoken en genieten we van een mooie avond. We kijken nog eens terug op deze enerverende dag voordat we van de nachtrust genieten.

Maandag 24 augustus 2009. Woerden » Loenen a/d Vecht » Woerden - 55 km.
28º.
Loenen: brug over de Vecht Het wordt vandaag een zonnige en warme dag. Cees pakt de fietsen op de drager achter zijn auto en wij koppelen de stroomkabel van de camper af en laten de tafel en de stoelen op de camperplek staan zodat we vanmiddag alleen maar de camper op de plaats hoeven te rijden en alles weer bij het oude is. Maar eerst gaan we rijden en fietsen. Nadat we bij de camper nog even koffie hebben gedronken vertrekken we met auto en camper om 10.45 uur naar Loenen aan de Vecht, waar we om 11.25 uur aankomen. De fietsen worden van de dragers gehaald en om half 12 zitten we op de fiets.

Uitzicht over de plassen bij Ankeveen Mijmerend aan de waterkant
We rijden vandaag weer een knooppuntroute, die ik thuis al had uitgezocht en gepland. Het probleem is echter iedere keer weer op het juiste startpunt te vinden. Maar na even zoeken hebben we uiteindelijk de route te pakken. We fietsen langs de Vecht naar Vreeland en vandaar naar Nigtevegt.      Stille kracht van Het Groene Hart
Daar verlaten we de Vecht om vervolgens naar Ankeveen te fietsen. Dan gaat het door het Loosdrechtse Plassengebied via Kortenhoef naar Oud-Loosdrecht en weer terug naar Loenen. Het is inmiddels 15.30 uur en we hebben 35 km gefietst. 's Avonds op de camping nog even een partijtje Petangue Mooie afstand met deze warmte. In Loenen pakken we nog even een terras en rijden na ee half uurtje uit Loenen weg naar de camping. Het was weer een mooie route en een mooie fietsdag.

Dinsdag 25 augustus 2009. Woerden » Nijverdal - 146 km.
20º.
Het is gepiept. Het regent en miezert. We gaan naar huis. We hebben een aantal geweldige dagen gehad. Het weer was prachtig (tot vandaag) en een paar dagen met z'n vieren er tussen uit is ook niks mis mee. We rekenen met de campingbeheerder af en verlaten om 10.30 uur Woerden. Bij Rijssen rijden Cees en Diny door naar Vriezenveen en wij naar Nijverdal. We spreken elkaar binnenkort weer.

Totaal aantal kilometers deze reis: 337 km.

Alle foto's (en veel meer) van deze reis in een groter formaat nog eens bekijken?  Klik hier.