September: Duitsland.
Alleen de foto's van deze reis bekijken? Klik hier.
Vrijdag 8 september. Nijverdal » Heber - 346 km.
's Morgens om 9 uur vertrekken we vanuit een zonnig Nijverdal via de A1 richting Osnabrück. In Porta Westfalica -we zijn
dan 195 kilometer onderweg- maken we een pauze en eten even een broodje met soep. Daarna gaat het over de A7 noordwaarts in de
richting van Hamburg. Bij de afslag naar Soltau verlaten we de snelweg en rijden door tot Heber. Veel (voormalige)
dienstplichtige militairen zullen dit gebied kennen, want ook ik heb daar in 1968-69 een aantal militaire oefeningen
meegemaakt. We praten dan over plaatsen als Soltau, Fallingbostel en Celle.
In Heber -net boven Soltau- vinden we een zonnige plek op camping Quellenbad
(N:53º04'13;O:09º51'55). 's Avonds eten we iets in het campingrestaurant. Het toeval wil dat aan het tafeltje naast ons
een Nederlands camperechtpaar zit dat in Nederland in een stadje woont op slechts 9 kilometer van onze woonplaats.
Dat klinkt vertrouwd.
Zaterdag 9 september. Heber » Flessenow - 199 km.
Vandaag is het bewolkt en het komt niet boven de 20º. We rijden over de Lüneburger Heide naar de stad Lüneburg.
Daar maken we een stop van een anderhalf uur om wat door de stad te slenteren. Om 1 uur verlaten we de stad en rijden het
gebied van Mecklenburg-Vorpommern binnen.
De dagteller staat op 175 kilometer als we de stad Schwerin binnenrijden. In het slot van deze stad is de
echtgenoot van koningin Wilhelmina prins Hendrik von Mecklenburg geboren. We gaan dus maar even bij zijn geboorte"huis" kijken.
Het is een mooi kasteel dat in het meer van Schwerin ligt. Rondom het slot bevinden zich mooie tuinen, waarvan er nog één
opnieuw wordt aangelegd.
Verder staat een deel van het slot nog in de steigers voor renovatie, want ook dit gebouw heeft erg geleden
onder de verwaarlozing tijdens de DDR-periode. Maar nu staat het grootste gedeelte er weer in volle glorie bij. En in de
wat verlate zon glinsteren de goudbedekte torens prachtig.
Na het bezoek aan het slot rijden we langs het meer van Schwerin naar het noorden en bereiken na zo'n 25 kilometer het
dorpje Flessenow. Hier hebben we een plekje gevonden op Seecamping Flessenow
(N:53º45'02;O:11º29'51). Ook hier kunnen we nog even genieten van een avondzonnetje.
Zondag 10 september. Flessenow » Schwaan - 71 km.
In Nederland is het weer volop zomer en dat weer breidt zich langzamerhand uit naar het oosten, dus naar het gebied
waar wij zitten. De zon kwam gisteren wat laat te voorschijn, maar vanmorgen begint de dag zonnig. Dat ziet er dus goed uit.
Op naar een zonnig Rügen.
Als we van Flessenow op weg gaan naar Rostock om van daar naar Stralsund en Rügen te rijden, zien we voor Rostock al
een brede wolkenband opdoemen. Dat zijn de wolken, die ons (en de zon) gisteren nog parten speelden. Als we doorrijden dan
zitten we de rest van de dag op Rügen weer in de bewolking. En hier schijnt de zon nog. Wat doen we?? Vlak voor Rostock
verlaten we het stukje snelweg A20, waar we op dat moment rijden, en gaan op weg naar het dorp Schwaan. Dit dorp ligt ca.
9 kilometer ten zuiden van de snelweg. Daar vinden we een prachtige zonnige plek op een mooi grasveld van
camping Sandgarten (N:53º55'28;O:12º06'26). De camping ligt aan een fraai riviertje. Dit riviertje kun je met kano's,
die op de camping te huur zijn, verkennen. We hebben dat niet gedaan, want we hebben ons de rest van de zondag prima vermaakt
met een boek, een drankje en de zon.
's Avonds zien we in de verte geen wolkenband meer. Dus morgen ligt hopelijk ook Rügen in de zon. We zullen zien.
Maandag 11 september. Schwaan » Binz - 197 km.
Een strak blauwe lucht tekent zich boven onze camper af. Dat ziet er goed uit.
Om 9.15 uur verlaten we de camping in Schwaan, doen in de plaatselijke supermarkt nog even een paar inkopen en gaan weg
in de richting Rostock. Vandaar gaat het via de B105 naar Stralsund. We doen dat niet via de kortste route, maar verlaten bij
Ribnitz-Damgarten de 105 en gaan het schiereiland Darss op. Daar rijden we door tot Zingst en gaan vanaf die plaats weer op
weg naar Stralsund. Daar steken we via de nog oude brug over naar het eiland
Rügen.
Er wordt op dit moment druk gewerkt aan een nieuwe brug. Voor zover nu te zien wordt dat een geweldige verbinding.
Op Rügen rijden we door tot de stad Bergen en slaan daar rechtsaf naar de grootste Rügense badplaats: Binz.
We parkeren de camper op de camperplaats (ca. 60 plaatsen) in het centrum (N:54º24'08;O:13º36'05). Er is stroom en er is
een servicestation. Verder is er een eenvoudige douche- en toiletruimte.
De plaats en de omgeving gaan we morgen maar eens verkennen. O ja, het was de hele dag zonnig en heerlijk warm.
Dinsdag 12 september. Binz » Lietzow - 20 km.
Alweer zo'n mooie, zonnige dag. Vandaag zal de temperatuur oplopen tot zo'n 25º.
Na het ontbijt -een uur of 9 zal het zijn- haal ik de fietsen van de camper en gaan we via een fietspad naar het Jachtslot
van Granitz. Het is af en toe flink klimmen en het laatste stukje moeten we de fiets naar boven duwen. Voordeel is wel
dat we straks bergafwaarts gaan.
Boven op deze 107 meter hoge Tempelberg ligt een fraai, roze slot met 4 torens en in het midden
een hoge toren, die je via een trap van 154 treden kunt beklimmen. Vanaf deze hoge toren heb je een prachtig uitzicht over
het eiland Rügen. Nadat we in de tuin even koffie hebben gedronken, dalen we de Tempelberg af en rijden via een gedeeltelijk
andere route terug naar Binz. Onderweg komen we de "Rasender Roland" tegen. Sinds 1895 rijdt dit smalspoor (750mm) treintje
van Putbus naar het strandplaatsje Göhren.
In Binz pakken we de fietsroute op naar Prora. Deze plaats is vooral bekend vanwege het "vakantiecomplex", dat Hitler
in de jaren 1937-1939 liet bouwen voor de mensen van de KdF (Kraft durch Freude). Leden van deze "club" onderschreven de
Nazi-gedachte. Het complex bestaat uit 5 grote gebouwen met een totale lengte van 4,5 kilometer. Het is echter nooit als
vakantiecentrum gebruikt, want bij het uitbreken van de 2e wereldoorlog in 1939 werd het complex omgebouwd tot kazerne voor
de Wehrmacht.
Na de oorlog werd het geheel in gebruik genomen door de Oost-Duitse Volksarmee. Sinds de "Wende" (de val van
de DDR) is in een deel van het gebouwencomplex een aantal musea ingericht. Zo is er het "Eisembahn und Technik Museum Rügen"
gevestigd met o.a. een Duitse stoomlocomotief uit 1874. En natuurlijk is er ook het "Prora-Dokumentationzentrum". Hier wordt
de geschiedenis van het complex vertoond met film-, dia- en fotopresemtaties. Verder kun je door de lange gangen wandelen
en zo een indruk krijgen van het gebouw.
Tegen een uur of 3 zijn we weer in Binz op de camperplaats. Deze verlaten we een half uurtje later en reizen naar Lietzow.
Een heel klein plaatsje tussen de 2 binnenmeren: de kleine en de grote "Jasmunder Bodden". Daar vinden we een
overnachtingsplek op camping Störtebeker Camp (N:54º29'05;O:13º30'39).
's Avonds na het eten lopen we nog even de camping af, steken de verkeersstraat over en gaan via een trap naar het strand.
Daar genieten we op het terras van een aardig restaurant van een fraaie zon, die als een rode bal in de zee verdwijnt.
Dat beloofd voor morgen in ieder geval weer wat goeds.
Woensdag 13 september. Lietzow » Dranske - 80 km.
De zonsondergang van gisteravond had het ons al beloofd: zonnig....25º. We vertrekken om 9.15 uur uit Lietzow en rijden
via Sagard naar de havenstad Sassnitz. Daar komen we om iets over half tien aan. In deze, voor Rügense begrippen,
redelijk grote stad is het een drukte van belang. Vooral in het havengebied. Hier bevindt zich de grootste vissershaven met
bijbehorende visafslag van Rügen. Verder vertrekken hier de grote seaferries naar Scandinavië en voor de toeristen de
rondvaartboten, die langs de krijtkust van noordoost Rügen varen.
Op zo'n laatste type boot schepen we ons in voor een anderhalf uur durende
tocht. Je ziet het eiland dan ook eens van een andere kant en het is prachtig weer om verkoeling te zoeken op zee. We varen
tot de hoogste krijtrots van de kust: de "Königsstuhl" (117 meter steile wand).
Verder heeft het havengebied ons weinig boeiends te bieden, daarom gaan we op zoek naar de "Altstadt". Via een trap lopen
we vanaf het havengebied omhoog naar het centrum van de stad. Dat is nog te modern. Dus dan maar even doorlopen. Even later
zien we een bordje met een pijl en het opschrift: Altstadt. Die richting gaan we op. Hier staan een aantal aardige gebouwen
en verder naar beneden bevinden zich aan de zeezijde gezellige eethuisjes en terrasjes. We laten ons dit keer echter niet
verleiden en wandelen door. Via het bekende havengebied komen we weer bij de camper.
Om 3 uur laten we Sassnitz achter ons en rijden door het hoogste gebied (tot 160 meter) van het eiland richting
"Königsstuhl". Vanaf daar zou je een mooi uitzicht moeten hebben over de Oostzee. Drie kilometer voor ons doel is de straat
echter afgesloten voor auto's. Er bevindt zich een grote parkeerplaats vanwaar je met bussen vervoerd kunnen worden naar de
bewuste plek. Dit vinden we niet leuk. En overnachten op de camperparkeerplaats (kaal en beton) vinden we ook niks.
We rijden dus verder en gaan bij Glowe de smalle landtong over naar Breede-Juliusruh. Dan komen we op het gedeelte van het
eiland dat "Wittow" wordt genoemd.
We rijden door naar het plaatsje Dranske aan de westelijke oever van het binnenmeer de "Wieker Bodden". Dranske
is een plaatsje waar veel "gewone" surfers en kite-surfers komen. Er is een speciaal surfercentrum.
Op camping Ostseeblick" (N:54º37'45;O:13º13'22) parkeren we de camper op een mooi groen grasveld.
Verder zijn er mooie sanitairruimtes, een camperservicestation (gratis) en ligt de camping direct aan de Oostzeekust.
Hier zien we 's avonds de zon alweer mooi rood in zee verdwijnen. De laatste zin van gisteren kan ik weer herhalen: dat
beloofd voor morgen in ieder geval weer wat goeds.
Donderdag 14 september.
Het wordt misschien eentonig, maar het is weer zonnig en er het is weer een prima temperatuur. Vandaag gaan we maar eens
weer fietsen.
*****************************************************************************
In tegenstelling tot berichten die we vooraf hoorden valt er op Rügen prima fietsen.
Het landschap glooit wel, maar er zijn ruim voldoende fietspaden. Zorg wel dat je via de VVV's goede fietskaarten koopt.
Wij maakten b.v. gebruik van de "Rad- und Wanderkarte" van Wittow/Kap Arkona van Grünes Herz. Daar staan duidelijk de fiets- en
wandelroutes MET een beschrijving van de regio op vermeld. Ook zijn er overal richtingaanwijzers om je de (fiets)weg te wiijzen.
Fietsen over kinderkopjes???? Komt nagenoeg niet voor als je fietskaarten gebruikt. Fietsen over de doorgaande wegen is
inderdaad spelen-met-je-leven.
*****************************************************************************
Zoals gezegd: we gaan vandaag fietsen. We gaan vanaf de camping via Lancken, Kreptitz, de Kreptitzer Heide en Nonnevitz naar
Altenkirchen.
Daar nemen we op de binnenplaats van een "Hof" eerst even een kop koffie. Daarna wandelen we naar het eeuwenoude
kerkje aan de overkant van de weg. Voor 1200 werd al met de bouw van het kerkje begonnen en het behoort daarmee tot één van
de oudste bakstenen gebouwen van de Oostzee. Ook bijzoder is de houten klokketoren, die in 1670 op enkele meters van het
kerkgebouw is neergezet. Verder bevindt zich in de kerk een doopvont uit ca. 1250. Het is daarmee waarschijnlijk het oudste
van heel Noord-oost Duitsland. Na dit kerkbezoek fietsen we verder via Gudderitz en uitgestrekte landbouwgronden naar Wiek.
Wiek is een iets levendiger dorp. Dat heeft zeker te maken met het haventje. Hier liggen particuliere plezierboten en
vanuit dit haventje vertrekt de veerboot naar het (autovrije) eiland Hiddensee (fietsen kunnen wel mee aan boord). Vanaf een
terras aan de haven heb je een mooi uitzicht over de "Wieker Bodden". Nadat we hier een uurtje heerlijk in de zon hebben
gezeten stappen we weer op het "stalen ros" en fietsen noordwaarts naar Kuhle. Daar bevindt zich de oudste
schipperskroeg van Rügen. Vanaf 1455 wordt dit etablissement al gebruikt als postiljon-overnachtingsplaats. Van hier gaan we
weer terug naar Dranske, waar we om 3 uur 's middags en na ca. 30 kilometer de camper weer opzoeken.
Dan 's avonds nog even naar het strand (op 50 meter) om de rode zonsondergang te bewonderen en te fotograferen. Het wordt
morgen vast weer mooi.
Vrijdag 15 september. Dranske » Binz - 100 km.
Hoewel het volledig blauw is en de temperatuur vandaag zal oplopen tot zo'n 23º is er sinds vannacht wel veel meer wind.
Betekend dat dat het weer gaat omslaan?? We hopen het niet.
Om 9.30 uur laten we Dranske achter ons en rijden via Kuhle en Wiek naar het veerpont van de Wittower Fähre. Na de
overtocht gaan we naar Bergen, de hoofdstad van Rügen. Na even zoeken vinden we een parkeerplaats voor de camper en
lopen het centrum in.
Hier valt volgens ons niet veel te beleven en te zien, afgezien van een aardig centrumplein en enkele
aardige huisjes in achter-af-straatjes. Dus na een uurtje hebben we het wel gezien en vertrekken naar Putbus. Dat ligt
zo'n 10 kilometer zuidelijker.
Behalve het ronde centrumpark -het Circus- met zijn classicistische huizen rondom, bevindt zich in Putbus ook het
slotpark van het kasteel van vorst Malte von Putbus. In het park vind je ondermeer de slotkerk, waar ook concerten worden
gegeven, en de oranjerie. Behalve een bezoekje aan de slotkerk en de oranjerie kun je in het park heerlijk wandelen.
Tegen een uur of één verlaten we Putbus en gaan naar de badplaats Sellin. Deze laats ligt tussen de badplaatsen
Binz en Göhren. Als je hier bent moet je zeker een bezoekje brengen aan de pier (die Seebrücke).....zie foto. Vanuit de
hoger gelegen stad kun je via trappen of via een lift naar de pier.
Na een korte omzwerving besluiten we de nacht door te brengen op de camperplaats in Binz, waar we ook een aantal dagen
geleden overnacht hebben. Zo gezegd, zo gedaan.
Zaterdag 16 september. Binz » Göhren - 44 km.
We zijn van plan om vandaag richting Berlijn af te reizen. We rijden dus richting Putbus om vandaar via Stralsund het
eiland te verlaten. Het is weer prachtig blauw en zonnig. We hebben gisteren ook het Duitse weerbericht gezien.....het is
in zuid en midden Duitsland niet geweldig. Toenemende bewolking en kans op een buitje.....ook in Berlijn. En hier is het
zonnig en ook de vooruitzichten blijven redelijk gunstig. Waar zijn we dan mee bezig. We MOETEN immers niet naar Berlijn.
Dus.....camper draaien en weer terug naar de Rügense kust. We realiseren ons best dat we erg veel geluk hebben met het
prachtige weer (vooral voor september), maar we vinden dit toch wel een geweldig eiland. Je kunt hier heerlijk fietsen.
Er zijn mooie en goed verzorgde campings. Prachtige stranden, uitgestrekte landbouwgebieden en mooi dorpjes. Berlijn komt
nog wel.
Na wat rondrijden staan we een uurtje na vertrek uit Binz al op camping Göhren
(N:54º20'50;O:13º44'00) in de badplaats Göhren. Naast deze camping is ook het eind/beginstation van het
smalspoortreintje "Rasender Roland".
Laten we daar maar eens een reisje mee maken. We kopen kaartjes op het station en reizen met het antieke vervoersmiddel -de
locomotief rijdt op stoom- naar station Sellin. Daar komen we na zo'n drie kwartier aan. De treinreis -met gemiddeld 30 kilometer
per uur- gaat door fraaie bosgebieden en glooiende landschappen. We kunnen in de verte o.a. het jachtslot van Granitz zien
liggen (zie dinsdag 12 september). Het treinstel blijft een kwartier in Sellin staan.
Je kunt dan overstappen op eenzelfde trein naar Putbus (daar is weer een eindstation) over weer terug naar Göhren. We
besluiten in Sellin te blijven en de volgende trein naar Göhren terug te nemen. Deze vertrek 2 uur later. We hebben even
de tijd om iets meer van Sellin te zien dan alleen de fraaie pier (zie vrijdag 15 september).
Als we tegen een uur of drie weer in Göhren aankomen wandelen we vanaf de camping naar het strand. Flanerend over de
strandboulevard horen we muziek. Even later staan we op een plein met veel publiek en een big-band orkest van de politie
van Mecklenburg-Vorpommern. Geweldig. Die jongens (en meiden) spelen big-band, Robbie Williams en Blaskappellenmusik. We
zitten heerlijk in het zonnetje en genieten van de muziek. Om 5 uur is het afgelopen en gaan we naar de camper voor de
maaltijd.
Zondag 17 september. Göhren.
Het is mooi weer, 22º en we gaan weer fietsen. Vanaf de camping gaan we via het plaatsje Lobbe naar het zuidelijkste
puntje van het gebied wat ze hier "Mönchgut" noemen. We komen terecht in de badplaats Thiessow. Daar is niet veel meer
te zien dan de vissershaven. Daarom maar snel door naar Gross Zicker. Daar brengen we een bezoekje aan het oudste
gebouw van het gebied Mönchgut: de bakstenen kerk uit 1360 met zijn houten toren. Verder zien we hier een aantal voorbeelden
van wat op Rügen heet: das Zuckerhuthaus. Meestal zijn ze wit beschilderd met een kleurmotief op de raam- en deurkozijnen en
hebben ze een rieten dak.
Vanuit Gross Zicker is het maar een klein eindje op de fiets naar Gager. Daar gaan we even bij de haven kijken en
zoeken een plaatsje in de zon op het terras van "Alte Bootswerft". Terwijl een paar zeiljachten uitvaren en/of binnenlopen
genieten wij van een lunch van "gambasalat", bestaande uit gamba's en rivierkreeftjes in heerlijke sauzen. Als je hier ooit
komt moet je dat zeker proberen (en dat voor € 6,50).
Na deze lunch stappen we weer op de fiets en gaan via Middelhagen terug naar de camping in Göhren. Daar installeren we
ons -na een fietstocht van bijna 30 kilometer- om half 4 in de zon met een kop cappuccino. Willie pakt haar boek en ik mijn
laptop. Terwijl we zitten te lezen en te laptoppen (nieuw werkwoord?), komt er steeds meer bewolking binnen drijven.
Zou het weer dan toch gaan veranderen?
Maandag 18 september. Göhren » Karlshagen/Usedom - 142 km.
Voor het eerst sinds een week is er wat lichte bewolking op Rügen. Maar de temperatuur is goed....ca.22º.
Vandaag gaan we een ander eiland bezoeken: Usedom. Dit is het meest oostelijke eiland van Duitsland en het grenst aan
Polen.
Nadat we vuilwater en toilet afgevoerd hebben, rijden we om 10 uur de camping af. Tegen 11 uur gaan we de brug over naar
Stralsund en laten we Rügen achter ons liggen. Het eiland was voor ons een heerlijke vakantieplek: geweldige fietsroutes,
mooi landschap met uitgestrekte en glooiende akkers (veel Nederlandse landbouwers zouden hier willen wonen/werken, denk ik) en
prachtige dorpjes met geweldige stranden.
Maar dat alles hebben we gehad .... nu op weg naar Usedom.
Na 94 kilometer en om 11.30 uur parkeren we de camper in Greifswald. Hier liggen in de haven prachtige oude
zeilschepen.
Verder is er een mooi centrum met de bekende fraaie pandengevels in allerlei kleuren. Hier is het volledig onbewolkt en de
temperatuur ligt zeker boven de 25º. Wellicht was het de afgelopen week net zo warm, maar we hebben er op Rügen -met de
zeewind- geen last van gehad. Hier, in de binnenstad voelt het wel heel erg warm aan. Toch zoeken we een terras -er zijn er
genoeg- en bestellen een grote cappuccino.
Om kwart over één vertrekken we weer en gaan om 2 uur bij Wolgast de Peenebrücke over .... we zijn op Usedom. Om 14.45 uur
komen we aan bij camping Dünencamp (N:54º06'56;O:13º50'53) in Karlshagen. Dat ligt op het noordelijke deel van het eiland,
een paar kilometer van Peenemünde. Die laatste plaats willen we morgen per fiets bezoeken en kijken wat er terug te vinden is van het ontwikkelcentrum
en de (test)lanceerinstallaties van de V-1 en V-2 uit de Tweede Wereldoorlog. Hier werkte Von Braun aan de ontwikkeling van
de eerste raket.
Dinsdag 19 september. Karlshagen.
Het is vandaag flink bewolkt en de temperatuur is gedaald naar een graad of 19. Maar het is droog, dus op de fiets.
We gaan een kijkje nemen in Peenemünde. Daar bevindt zich o.a. het Historisch-technisch informatiecentrum. Het dorp
zelf is -zoals in de DDR-tijd- een troosteloze bende, maar toch zijn er veel bezoekers in de haven (hier ligt een onderzeeër
die je van binnen kunt bekijken; moet je geen last van claustrofobie hebben) en in het genoemde informatiecentrum.
Vanaf begin jaren 30 werken in Peenemünde wetenschappers en ingenieurs aan de ontwikkeling van een raket. In 1932 ziet
het leger wel wat in die ontwikkeling en zij gaan een samenwerkingsverband aan met de wetenschappers. In 1936 werd het
legertestcentrum gebouwd en werden de eerste proeven gedaan met de raketten. Er werden o.a. testen gedaan met straalaandrijving.
Vanaf 1939 moesten veel mensen in de productie aan het werk. Hieronder bevonden zich vooral concentratiekampgevangenen.
De lancering van de eerste lange-afstandsraket ,de V-2, op 3 oktober 1942 zou grote gevolgen hebben. Natuurlijk voor alle
slachtoffers gedurende de nog resterende oorlogsjaren en in volgende oorlogen. Maar het was eveneens de basis voor de huidige
intercontinentale en interplanetaire raketvluchten. Evenals het in een baan om de aarde brengen van communicatiesatellieten,
waardoor wij nu o.a. draadloos kunnen telefoneren met het thuisfront, terwijl we van onze camperreizen genieten.
Na het bezoek aan Peenemünde fietsen we terug naar de camper, want het wordt wat donkerder in de lucht. Het lijkt
te willen gaan regenen. Regen ??? Wat is dat ??? We hebben tot nu toe alleen maar zon gezien. Als we om half 4 bij de camper aankomen
-we hebben dan 20 kilometer op de fietsteller staan- kunnen we nog buiten zitten, maar tegen vijf uur vallen toch de eerste
druppels. Gelukkig valt het allemaal mee. Na een kwartiertje is het wel over. En de berichten voor morgen zijn gunstiger.
We wachten af.
Woensdag 20 september. Karlshagen » Bansin - 57 km.
Het zomerse weer is terug ...... zonnig en 24º.
Om kwart over 10 verlaten we Karlshagen en gaan op weg naar het zuidelijk deel van het eiland Usedom. Via Zinnovitz,
Bansin en de Oostzeebadplaatsen Heringsdorf en Ahlbeck staan we om 11.30 voor de Poolse grens. Daar keren we om, want Polen
is niet ons reisdoel dit keer. Onderweg hebben we al uitgekeken naar camperplaatsen en campings, maar we zijn geen aanwijzingen
tegen gekomen. Nog maar eens weer terug langs Ahlbeck en Heringsdorf. We zien een "Stellplatz"-bordje en gaan even kijken.
Maar daar zijn we snel klaar mee. Een slecht en onverhard terrein bij een sloperij. Nog maar even doorrijden. In Bansin zien
we een bordje dat naar een camping verwijst en even buiten het dorp komen we op een eenvoudige camping terecht.
De ligging is echter wel erg mooi. Groen gras en gelegen aan een meer: de Krebssee en zo heet de camping ook. Verder kun
je per fiets gemakkelijk naar de badplaatsen Heringsdorf en Ahlbeck. Dat doen we dus ook maar.
We fietsen eerst naar Bansin en gaan vanaf daar via een boulevard langs de kust naar Heringsdorf en tenslotte naar Ahlbeck.
Als we daar aankomen merken we dat er een aantal mensen op een plein voor een muziektent zitten. Wat gaat hier gebeuren?
Van half vier tot vijf uur zal hier een driemansformatie optreden: de Mönchguter Fischköpp. Deze drie muzikanten komen
inderdaad uit het gebied Mönchgut op Rügen en zij brengen muziek uit het Noord-duitse kustgebied. We hebben dat optreden
afgewacht en zijn tot vijf uur blijven zitten. De muziek was gezellig en we zaten lekker in de zon, dus....
Na afloop van het openluchtconcert gaan we weer terug naar de camping en genieten van een mooi avond aan het meer.
Donderdag 21 september. Bansin » Zeestow/Berlijn - 330 km.
Vandaag willen we richting Berlijn. Hoewel het vandaag nog warmer wordt dan gisteren gaan we toch maar op weg.
Omdat het al tien uur is voor we vertrekken gaan we eerst naar Ahlbeck, doen daar nog even wat inkopen en zoeken aan de
boulevard een terras-met-zon op om te genieten van een lekkere bak koffie. Na een uurtje stappen we dan toch in de camper en
verlaten Usedom.
Om een lang verhaal kort te houden: we zijn in Berlijn geweest, hebben er zo'n anderhalf uur rondgereden (geen parkeerplaats
te vinden) en door wegopbrekingen werden we steeds andere wegen ingestuurd. Hectisch !! Nog even overwogen of we de grote
camperplaats op het voormalig Engelse kazerneterrein zouden opzoeken om vervolgens morgen alsnog Berlijn in te gaan, maar
daar zien we vanaf. We voelen ons lekkerder in kleine (vissers)dorpjes. Berlijn doen we misschien nog wel eens, maar dan op
een andere manier.
In een klein dorp: Zeestow, net buiten Berlijn, vinden we een plaatsje voor de nacht.
Vrijdag 22 september. Zeestow » Havelberg - 115 km.
Zonnig en een graad of 26. Dus perfect.
Waar de rivier de Havel (stroomt ook door Berlijn) in de Elbe stroomt ligt de stad Havelberg. Deze voormalige Hanzestad
bestaat bijna 1100 jaar en hier was ooit een bisschopszetel. Daarom vind je hier ook een geweldige dom. Deze is vrij te
bezichtigen en er bevindt zich een museum, waar de geschiedenis van de stad en de voormalige scheepvaardij te zien is. Het
oudste gedeelte van de stad ligt op een eiland en is via bruggen te bereiken. Op een ander eiland -de Spülinsel- bij de stad
ligt de jachthaven, enkele camperplaatsen en een camping (N:52º49'36;O:12º04'10).
Zaterdag 22 september. Havelberg.
Het is weer zonnig. Alleen is er vandaag veel wind.
Na het ontbijt gaan we eerst maar eens op de fiets naar de supermarkt voor wat inkopen. Als we een uurtje later terug
zijn bij de camper wordt er koffie gezet en komen de boeken te voorschijn, waar we ons de rest van de dag mee vermaken.
Dus dit is een dag van weinig woorden, maar wel genieten in de zon. Morgen zullen we verder gaan; wellicht naar het noorden
in de richting van de Oostzee.
Zondag 24 september. Havelberg » Schwaan - 224 km.
De wind is gaan liggen, het is strak blauw en het wordt vandaag ca. 25º. Zoals gezegd: we willen weer richting de kust.
Om 10 uur verlaten we Havelberg en gaan over de B107 richting Pritzwalk. Onderweg komen we door Perleburg. Volgens de
borden langs de weg een stadje met een historisch centrum. Dus laten we maar even kijken. Dat was ook maar even, want iedere
plaatsje in Duitsland heeft volgens mij wel een historisch centrum en dit centrum was niet indrukwekkend, dus doorrijden.
Bij Pritzwalk gaan we richting Wittstock; ook voor het historische centrum. We hebben inmiddels 92 kilometer gereden en het
is 12 uur, dus tijd voor koffie. Op het plein in het centrum zoeken we het enige terras dat open is en in de zon ligt. Daar
vermaken we ons een uurtje en pakken dan de snelweg 19 naar Rostock. We willen ook nog van de zon genieten vanmiddag, dus
even doorrijden. We verlaten de snelweg bij afrit 11 en gaan naar Schwaan, waar we weer een plaatsje zoeken op de
camping Sandgarten (N:53º55'28;O:12º06'26). Hier hebben we 2 weken geleden ook
gestaan op een heerlijk grasveld en rondom zon.
Voordat we echter op de camping aankomen, gaan we nog even bij een tankstation, net voor Schwaan, aan om te tanken (wat
doe je daar anders). Ik zie daar ook een luchtpomp. Laten we dan ook gelijk maar even naar de bandenspanning kijken. Daar
zie ik tot mijn grote schrik dat één van de achterbanden nagenoeg leeg staat. Ik pomp hem op tot de gewenste druk en hoor
al een sissend geluid. Ja hoor, er zit een spijker -of zoiets- in. Waarschijnlijk hebben we deze tijdens de laatste paar
kilometers -of misschien wel de laatste paar meters- opgelopen, want ik heb onder het rijden niets gemerkt. Dat wordt dus
wiel verwisselen.
Nadat dat klusje geklaard is, rijden we door naar de camping. Daar genietend van een koel pilsje en een heerlijke douche,
want een wiel verwisselen bij deze temperatuur kost toch wat zweet (geen tranen gelukkig). Het is nog heerlijk weer om buiten
te eten en te genieten van een rood-ondergaande zon.
Positieve voortekenen voor het weer van morgen. We zullen zien.
Maandag 25 september. Schwaan - 90 km.
Er komt nog steeds geen eind aan het mooie weer. Het is vandaag alweer een zonnige en warme dag.
We laten de tafel en stoelen en de stroomkabel op de camping staan/liggen en rijden met de camper eerst naar een
bandencentrum om onze lekke band te laten repareren. Anders hebben we geen reserve meer en dat is toch te link. Een
kilometer of 5 van de camping zit zo'n centrum en met een half uurtje is alles gepiept.
Nu gaan we op weg naar de oude Hanzestad Rostock. Met een half uurtje zijn we daar en kunnen de camper redelijk in het
centrum parkeren. Rostock is een vrij grote stad met een grote open verbinding naar de Oostzee. We wandelen wat door het
centrum en genieten op een pleintje van de warme zon.
Na een uurtje laten Rostock achter ons en rijden door naar Warnemünde. Deze vissersplaats ligt aan de monding van de
waterweg, die naar Rostock loopt en ligt ook maar op een afstand van 8-9 kilometer van het centrum van Rostock. Behalve
een visserijhaven is er ook een grote kade voor de ferries naar Scandinavië. Hier wandelen en genieten veel toeristen van
deze mooie herfstdag. In het havengebied, op het geweldige strand of op één van de vele terrassen aan de boulevard is het
een gezellige drukte.
Tegen half 4 verlaten we Warnemünde en zitten om 4 uur alweer op de camping in de zon met een drankje en een boek.
Dinsdag 26 september. Schwaan - 128 km.
We blijven nog in Schwaan, want het weer is in dit gebied van Duitsland nog steeds het best. En morgen zitten we
grotendeels in de camper omdat we weer huiswaarts keren. De bedoeling is om donderdag rond de middag thuis te zijn.
Maar eerst vandaag nog maar eens genieten van het mooie weer en de omgeving.
Om 10 uur rijden we de camping af en gaan naar Wismar, ook een Hanzestad aan de Oostzee. We rijden niet de kortste
weg door een prachtig, glooiend landschap met geweldige vergezichten en afgewisseld door bossen. Na drie kwartier komen we in
Wismar aan. Deze bijna 800 jaar oude stad heeft een prachtige "Altstadt", die sinds 2002 op de lijst van beschermde
stadsgezichten van de Unesco staat. Ook hier weer vele, mooie en gekleurde gevels. Een centrumplein -vandaag is er markt- met
de nodige terrassen en kleine achter-af-straatjes, waar je je -als er geen auto's zouden staan- zo drie eeuwen teruggezet
voelt. Verder is er de oude haven (er is ook een grote industriehaven) met zijn oude zeilschepen en vissersboten. Aan deze
haven is ook een ruime camperplaats met stroomvoorziening.
In 1881 opende Rudolf Karstadt, samen met één bediende, in Wismar zijn eerste manufacturenwinkel. Dit zou uitgroeien tot
één van de grootste grootwinkelbedrijven in Duitsland.
Wismar is een grote provinciestad en daardoor gezelliger en "overzichtelijker" dan een grote stad als Rostock. Na een vier
uur door de stad gewandeld (en gezeten) te hebben gaan weer terug naar de camping in Schwaan om daar van de (waarschijnlijk)
laatste zonnestralen van deze reis te genieten. De weersberichten voor morgen zijn minder gunstig en we gaan ook nog in de
richting van een gebied waar het de laatste dagen al minder was. Maar goed, dat zien we morgen wel weer.
Woensdag 27 september. Schwaan » Cloppenburg - 404 km.
Afgelopen nacht heeft het geregend tot vanmorgen een uur of acht. Vanaf het moment dat we wegreden uit Schwaan (kwart over
negen) is het droog gebleven en vanaf Lubeck komt steeds vaker de zon te voorschijn. Vanaf Schwaan gaan we naar de snelweg
A20 en rijden tot Lubeck. Daar verlaten we de snelweg en vervolgen de reis op de B207 naar Lüneburg. Daar pakken we weer een snelweg,
de A250 richting Hamburg. Vervolgens gaat het via de A1 richting Bremen. Onderweg -het is inmiddels 2 uur- maken we een stop
om even de camper en onszelf bij te tanken. Na drie kwartier rijden we verder en verlaten bij uitrit 62 de snelweg en rijden
het laatste stukje B-weg naar Cloppenburg. Op de parkeerplaats in het centrum -bij het stadspark- is een hoekje ingericht
voor 3 campers (N:52º50'45;O:08º02'47). Hier bevindt zich ook een sanistation. Hier parkeren we om kwart voor vier de camper
en wandelen nog even het stadje in. Het is zonnig en we willen daar toch nog even van genieten. Als alle winkels en terrassen
de deuren sluiten, gaan we terug naar de camper voor een warme maaltijd.
Woensdag 27 september. Cloppenburg » Nijverdal - 124 km.
Het is weer voorbij. We gaan naar huis. Om 9 uur verlaten we de camperplaats in Cloppenburg en rijden via Lingen,
Nordhorn, Ootmarsum en Almelo naar Nijverdal. Na de middag wordt de camper leeggehaald en schoongemaakt. Vooral die dooie
vliegen op de voorkant is altijd een klus; maar ook dat lukt wel weer.
We hebben een prima trip gehad. Natuurlijk speelde het mooie weer een grote rol. Rügen is ons erg meegevallen en zeker
de moeite waard. Usedom vonden we iets minder. Ook het vasteland van, met name, het kustgebied van Noord Duitsland vinden
we mooi. Leuke vissers/havendorpen en steden en glooiende landbouwgebieden met fraaie vergezichten.
Gelukkig zijn we zonder problemen -afgezien van een lekke band- weer heelhuids thuis gekomen en dat is na zo veel
kilometers ook weer mooi meegenomen. Gaan we ons nu weer storten op de dagelijkse beslommeringen en genieten van de
kleinkinderen.
Tot de volgende reis.
Totaal aantal kilometers deze reis: 2671 km.